INLOGGEN LEDEN

in de media

CD

Op de enige uitgebrachte CD van het Zoetermeers Mannenkoor brengen zij U ten gehore, de Missa in Honorem Sancta Mariae Magdalenae uit 1904 van de Nederlandse RK-kerkmusicus Philip Loots (1865-1916), als mede enige op deze mis afgestemde motetten; liturgische composities op Latijnse tekst voor kerkelijke erediensten. Deze CD werd opgenomen onder leiding van onze voormalige dirigent Ton van Nierop en met muzikale begeleiding van organist/pianist Patrick Hopper.

Prachtige, ontroerende, maar bepaald geen 'alledaagse' muziek meer. Helaas...? Wie zal het zeggen...? Voor zo ver wij weten is 'onze' mis sinds de jaren zestig niet- of nagenoeg niet meer ten gehore gebracht. In de jaren vijftig heeft de RK-geestelijkheid (de Clerus) de originele versie gekuist omdat delen van de compositie in hun ogen te werelds waren voor de kerk. Zo er nadien nog uitvoeringen hebben plaats gevonden was dit de gekuiste versie.

Onze voormalige dirigent Ton van Nierop heeft de enige originele partituur gekregen van zijn leermeester Jos Vranken Sr. Vervolgens heeft hij kans gezien zijn geestdrift voor deze muziek over te brengen op ons koor. Op een neutraal koor wel te verstaan. Het Zoetermeers Mannenkoor is zeker geen kerkkoor.

Achteraf gesproken zijn wij trots op onze muzikale prestatie en met onze 'eerste' CD.

wp57ef0db4_0f.jpg Bent U nieuwsgierig geworden?

Klik op de afbeelding links voor een kort fragment
van ieder nummer.

De CD is ook te bestellen door overmaking van:
E 13.50 (incl. verzendkosten) op: Giro 4239674 ten name van het Zoetermeers Mannenkoor onder vermelding van: CD.

Zoetermeersmannenkoor © 2017-2022 | Disclaimer